NASLOV PROJEKTA: VODA KOT ŽIVLJENJSKA VREDNOTA
Voda je naravna dobrina, ki je pogoj za življenje na Zemlji. Voda v naravi nenehno kroži. Z izhlapevanjem prehaja v ozračje in se s padavinami vrača na zemeljsko površje, kjer se del vode porabi za življenjske združbe (zelena voda), del odteče v reke in v podzemlje (modra voda), del vode izhlapi.
Na našem planetu je sladke vode le nekaj odstotkov, dostopne pa še precej manj. V zadnjih 100 letih se je poraba (pitne ali sladke) vode povečala za šestkrat. Že danes je mnogo dežel na svetu, kjer je pomanjkanje vode, še posebej čiste pitne, veliko. Naraščanje števila prebivalstva in grožnja klimatskih sprememb lahko ob dosedanjem načinu uporabe vode pripelje do velike svetovne krize z vodo. Poleg tega naraščajo emisije nevarnih snovi v vodi in s tem vplivajo na poslabševanje njene kakovosti ter primernosti razpoložljivih vodnih virov za uporabo.
Slovenija je bogata z vodami, čeprav niso enakomerno prostorsko razporejene. Vodne površine v Sloveniji pokrivajo okoli 272 km2, v geoloških enotah, ki lahko prevajajo in akumulirajo podzemno vodo, pa je okoli 50 m3/s dinamičnih zalog.
Podobno kot v večini evropskih držav, tudi v Sloveniji v skladu z Okvirno vodno smernico uvajamo celovito upravljanje z vodnimi viri. Prednostna naloga je odpravljanje škodljivih vplivov na vode, zagotavljanje vode primerne kakovosti za človeka in naravne ekosisteme ter ohranjanje biotske raznovrstnosti.
Cilji:
- učenci znajo ceniti vodo kot življenjsko vrednoto;
- učenci znajo razločevati različne tipe celinskih voda;
- učenci spoznajo tipe ekosistemov s stoječo in tekočo vodo;
- učenci se seznanijo z življenjskimi razmerami v sladkih vodah;
- učenci znajo opisati kroženje snovi v vodi;
- učenci spoznajo najpogostejša onesnažila voda in posledice onesnaževanja z njimi;
- učenci se seznanijo s posledicami izsuševanja močvirnih predelov Slovenije;
- učenci opozarjajo na črna odlagališča ob vodnih telesih;
- učenci poskušajo najti rešitve, kako zmanjšati porabo pitne vode v gospodinjstvih;
- učenci se seznanijo s problematiko pomanjkanja pitne vode na sušnih območjih sveta.
Teme projekta:
- Pomen pitne vode za ljudi in njeno pomanjkanje pri nas in po svetu - učenci se seznanijo, kako pomembna je pitna voda za naše življenje in naš obstoj. Preko medijev se seznanijo, kateri predeli sveta so že zelo ogroženi zaradi pomanjkanjem pitne vode in kakšne so posledice le-tega (priprava seminarskih nalog .).
- Kako zmanjšati porabo pitne vode v gospodinjstvih - učenci naj poskušajo za svojo družino izračunati, kolikšna je dnevna poraba pitne vode na družinskega člana. Učenci naj dobljene rezultate primerjajo med seboj. Sami poskušajo najti rešitve, kako in na kakšne načine bi lahko zmanjšali porabo pitne vode v gospodinjstvu.
Pristop:
Glede na temo, za katero se boste odločili, lahko izvajate naslednje naštete aktivnosti. Z učenci lahko obiščete bližnjo biološko čistilno napravo, kjer se učenci seznanijo z njenim delovanjem. Učenci lahko pri pouku kemije analizirajo sestavo pitne vode na šoli. Na šoli se pozanimajo iz kakšnega materiala so vodovodne cevi, če so svinčene, naj zahtevajo zamenjavo le-teh. Učenci lahko izbrano temo predstavijo tudi likovno (prosta tehnika). Učenci lahko opozorijo kmete o škodljivosti gnojenja in škropljenja s pesticidi v bližini podtalnice. V projekt lahko vključijo tudi svoje starše in sorodnike ter jih seznanijo s problematiko, ki je povezana z vodo. Učenci preko medijev spremljajo, kje na svetu prihaja do pomanjkanja pitne vode in kako to vpliva na življenje ljudi, ki tam živijo. |